[linux] Re: SPAM stoppen (postfix)

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Zo Okt 1 21:46:35 CEST 2006

On Sun 01 Oct 2006, Robert M. Stockmann wrote:

> in dat verhaal kom je de volgende configuratie tegen :
>
> mailbox_command = /usr/bin/procmail
>
> Als je er nog een antivirus pakketje bij wilt plaatsen, kun je
> op deze plek ook de oudere versies van amavis, welke gebruik maken
> van een antivirus commandline scanner zoals b.v. uvscan of
> ClamAV. De versie van amavis die ik gebruik is er eentje die geen
> gebruik maakt van perl maar /bin/sh.

Wat ik als bezwaar tegen zulke oplossing heb is dat (als ik het goed
heb) je dus al eerst de mail moet accepteren voordat je gaat scannen.
Mocht het dus een virus is of spam, dan kun je niet fatsoenlijk een
bounce sturen zonder bijna gegarandeerd iemand onschuldig opzadelen met
die bounces, aangezien spam / virussen bijna nooit de echte afzender
laat zien. Als zodanig zou je zelf dan als bron van virus / spam
aangemerkt kunnen worden.

Door tijdens SMTP al een reject te geven, dan blijft het of bij de
spammer z'n systeem zitten, of zal de open relay een bounce versturen;
maar die open relay was toch al fout bezig. Jij zit er iig niet mee
opgezadeld.

Paul Slootman