[linux] Re: DNS issue (No NS)

Kees Theunissen theuniss op rijnh.nl
Ma Okt 2 04:42:05 CEST 2006

On Mon, 2 Oct 2006, Hugo van der Kooij wrote:

>Hoi,
>
>Ik heb iets mafs in mijn DNS config (BIND) en zie niet waar het fout
>gaat. Ik draai split DNS zodat de buitenwereld de zaken anders ziet.

[...]

>En de zone file:
>
>$ORIGIN .
>$TTL 38400      ; 10 hours 40 minutes
>hugo.vanderkooij.org.   IN      SOA     faramir.hugo.vanderkooij.org.
>whois.vanderkooij.org. (                                2006100202 ;
>serial
>                                10800      ; refresh (3 hours)
>                                3600       ; retry (1 hour)
>                                604800     ; expire (1 week)
>                                38400      ; minimum (10 hours 40 minutes)
>                                )
>@                       IN      NS      faramir.hugo.vanderkooij.org.
[...]

>En de fout in de log:
>
>faramir named[19171]: zone hugo.vanderkooij.org/IN: has no NS records

[...]

>En de zone file:
>
>$ttl 38400
>hugo.vanderkooij.org.   IN      SOA     hvdkooij.xs4all.nl.
>whois.vanderkooij.org. (
>                                2006100101
>                                10800
>                                3600
>                                604800
>                                38400 )
>@                       IN      NS      hvdkooij.xs4all.nl.
>@                       IN      NS      arwen.waakhond.net.
[...]

>En geen fout in de log:
>
>faramir named[19171]: zone hugo.vanderkooij.org/IN: loaded serial 2006100101

In de eerste zone file (waar het fout gaat) begin je met "$ORIGIN ."
waarmee je de "curent origine for relative domain names" definieert
als "." (oftewel: als het root domain).
In de tweede zone file doe je dat niet. De "current origine" blijft
daar gewoon wat hij is: de zone waarvoor de zone file gedefinieerd is
(hugo.vanderkooij.org).
In beide gevallen gebruik je daarna een "@" als "owner field" in
je nameserver definities (en ook in andere resource records):

[...]

Die "@" staat voor de "current zone".
In de eerste (foute) zone file pretendeer je daarmee een NS record
te definiƫren voor het root domain. In de tweede (goede) zone file
codeert die "@" voor je eigen "hugo.vanderkooij.org".

Je kan hier ook gewoon die @-jes weglaten. Als je geen "owner field"
definieert in een resource record dan blijft het "owner field"
gelijk aan dat van het voorgaande resource record. In deze twee
zone files zou dat dan in beide gevallen "hugo.vanderkooij.org"
zijn (het owner field van de SOA-records).

Groeten,

Kees.

--
Kees Theunissen
F.O.M.-Instituut voor Plasmafysica "Rijnhuizen", Nieuwegein