[linux] Re: vnc indicator

Kees Theunissen theuniss op rijnh.nl
Zo Okt 8 21:33:50 CEST 2006

On Sat, 7 Oct 2006, Udo van den Heuvel wrote:

>Hallo,
>
>Wie weet hoe ik VNC op mijn Fedora Core 5 machine kan laten zien dat er
>een sessie openstaat naar deze machine?
>(mijn Windows PC doet dat door de achtergrondkleur van het VNC icoon in
>de systemtray te veranderen)

RealVNC (andere versies ken ik niet) doet dat inderdaad op een
Windows PC. Maar daar komt de remote user binnen op jouw
persoonlijke desktop, in jouw op dat moment actieve login sessie.

Met RealVNC op linux ligt dat ietsje anders; tenminste met de
standaard instellingen van het programma.
Uit de FAQ (http://www.realvnc.com/faq.html#x0):

  Can I remote the normal X:0 display of my Unix workstation?
  The standard behaviour of VNC on Unix platforms is to start a
  completely new X desktop (:n) which is independent of the standard
  X display of the workstation (:0). However version 4.x of VNC has
  support for remoting the :0 display. See Native X display support
  for details.

Als een RealVNC sessie op een ander X display draait en niks met
jouw desktop te maken heeft dan ligt het niet voor de hand dat er
een indicatie op jouw desktop komt. Het zou zelfs het hele security
concept van Unix overhoop halen als de stringente scheiding
tussen programma's van verschillende users doorbroken wordt.
Natuurlijk kan je zelf, zoals al eerder gezegd, netwerkstatus,
ingelogde users, draaiende programma's enz. pollen en indien nodig
een rood zwaailicht op je desktop zetten. Maar waarom wil je dat
dan wel voor VNC en niet bijvoorbeeld voor ssh? Ik zie het principële
verschil niet tussen die twee.

Het wordt natuurlijk anders als remote users met VNC op jouw
display :0 binnen komen en kunnen meekijken, meetypen, meemuizen.
Maar je hebt niet aangegeven dat je X en de VNC-server op die manier
hebt geconfigureerd.
En ik mag hopen dat dit niet de default instelling is in FC5.

Groeten,

Kees.

--
Kees Theunissen
F.O.M.-Instituut voor Plasmafysica Rijnhuizen, Nieuwegein