[linux] kernel configuratie

Bram Mertens bram.mertens op sofico.be
Do Okt 12 15:28:51 CEST 2006

Over het compileren van kernels is heel wat informatie te vinden maar
meestal wordt nogal snel over het onderwerp kernel configuration gegaan.
Uiteraard is dit zeer afhankelijk van de specifieke hardware en van de
gewenste mogelijkheden maar ik hoop dat iemand me toch wat meer op weg kan
helpen.
Ik wil namelijk voor m'n laptop een nieuwe kernel bakken aangezien er
blijkbaar al wel een kernel versie beschikbaar is met de laatste versie
van het ieee80211 subsysteem (nodig voor m'n wifi).  Maar blijkbaar is de
smp kernel (is een dual-core machine) nog niet als debian package
beschikbaar.  Bovendien is dit iets dat ik al een aantal maal geprobeerd
heb maar tot op heden zonder succes.

Om zoveel mogelijk m'n huidige situatie te behouden zou ik de nieuwste
sources willen binnenhalen en dan vertrekken met de config van de 2.6.17-2
van de niet-smp kernel van debian.  Deze wil ik dan aanpassen zodat de
nieuwe kernel wel gebruik maakt van beide kernen in m'n CPU en liefst ook
zonder initial ramdisk kan booten.

Hoe bepaal ik nu welke modules ik in de kernel moet compileren om die
initrd niet nodig te hebben?  lsmod geeft me ongetwijfeld een aanzet maar
hoe vertaal ik dat naar de opties van menuconfig?  Wat heb ik verder nog
nodig?  De module voor m'n root-filesystem natuurlijk, en verder?

Alvast bedankt

Bram