[linux] Re: suse? rhel?

Bram Mertens bram.mertens op sofico.be
Vr Okt 13 09:26:07 CEST 2006

> Zeg, als 'n bedrijf moet kiezen tussen RHEL of SuSE, wat zouden jullie
> dan kiezen? en waarom?
> Niet voor desktop, maar dingen als een database (db2/oracle/mysql), en
> 'n webserver.
Mijn werkgever gebruikt vooral SLES.  Wij gebruiken vooral Oracle en
applicatie servers zoals Oracle AS, WebSphere, enz.

We hebben ook enkele RHEL machines enkele klanten die RHEL draaien.  Beide
distro's voldoen voor onze doeleinden, ze hebben allebij hun eigen (soms
vreemde) trekjes.  SuSE's Yast is ook niet mijn favoriete tool maar ik
herinner me toch van Red Hat dat bijvoorbeeld het configureren van netwerk
interfaces enkel m.b.v. hun eigen front-ends kon.  Dat was toen ook één
van de redenen waarom ik van Red Hat naar SuSE ben overgestapt. (En later
naar debian.)

De keuze is volgens mij voor een groot deel gevoelsmatig, aangezien er
(volgens mij) weinig objectieve verschillen zijn.

Novell heeft wel een zeer mooie installatie-gids gepubliceerd voor Oracle
op SLES (zie http://www.novell.com/products/server/oracle/documents.html).
 De Red Books van RH leken me over het algemeen minder up-to-date.
Misschien is dat ook belangrijk.

mvg

Bram