[linux] Re: Over dvd's vol schrijven, was dvd blanken wil niet

Vr Okt 13 17:15:36 CEST 2006

Ulrich Grün wrote:

> Die ervaring deel ik niet. Bij mij kan het schijfje gewoon gevuld worden
> (zelfs over de officiele 4,38(!)GB). Ik heb hier een DVD+RW-brander.
>
> Groet,
> Ulrich Grün.

Vanmiddag wilde ik een aantal backup-bestanden naar een dvd toe
schrijven. Achteraan de reeds bestaande bestanden lukte niet, dus ik
maakte daar eerst een subdir van (de eerste 100 bestanden, samen groot voor
du -s /bkup/100
894308  /bkup/100
Dacht "dat moet lukken, zie wel wat ik er later nog achteraan krijg".
Echter:

time growisofs -Z /dev/hdc -R -J /bkup/100
WARNING: /dev/hdc already carries isofs!
About to execute 'mkisofs -R -J /bkup/100 | builtin_dd of=/dev/hdc
obs=32k seek=0'
  1.12% done, estimate finish Fri Oct 13 17:04:29 2006
  2.24% done, estimate finish Fri Oct 13 17:04:29 2006
  3.36% done, estimate finish Fri Oct 13 17:04:29 2006
/dev/hdc: "Current Write Speed" is 4.4x1385KBps.
:-[ WRITE op LBA=0h failed with SK=5h/ASC=21h/ACQ=00h]: No space left on device
:-( write failed: No space left on device

real    0m5.203s
user    0m0.004s
sys     0m0.088s

Dus na een seconde of vijf, en ongeveer een Gb geschreven te hebben (op
een 4.5 Gb schijf) wilde hij niet meer. Iemand die ziet waarom ik maar
zo weinig op een dvd krijg?

bvd

--
Julien Michielsen