[linux] Re: Over dvd's vol schrijven, was dvd blanken wil niet

Kees Theunissen theuniss op rijnh.nl
Za Okt 14 20:52:24 CEST 2006

On Sat, 14 Oct 2006, Huub Reuver wrote:

>Heb je een DVD hergebruikt na een mislukte brandpoging?
>Misschien staat alleen het eerste beetje op de schijf (het filesysteem).

>3,4%, dus ca. 200 MB

Laat ik ook eens speculeren.
Die 3.4 procent is zo te zien de voortgang van 'mkisofs'; ofwel
het proces dat aan de voorkant een buffer vult. Hoeveel MB dat is
hangt van de groote van je totale job af en die kennen we niet.
200MB lijkt me een absoluut maximum (of zelfs meer dan dat).
Dat zegt nog niets over hoeveel data er aan de achterkant uit die
buffer gehaald is en naar de brander gestuurd.
De werkelijke brandsnelheid kan je halen uit de regel:
  /dev/hdc: "Current Write Speed" is 4.4x1385KBps.
4.4x1385KBps. In 5 seconde komt dat neer op pakweg 30 MB. Maar dan
moet hij wel de volle duur van de job gebrand hebben. En dat lijkt
niet het geval. Want: WRITE op LBA=0h failed
Bij het branden van de allereerste sector ging het al mis.

>Inclusief lead-in en lead-out...

Inclusief het (begin van het) maken van het isofs en het vullen van
een buffer. Mogelijk ook inclusief een time-out bij het schrijven.
En volgens mij zonder dat er ook maar iets geschreven is.

Als er nu ongeveer een GB op dat schijfje staat dan stond dat er
voorheen ook al op denk ik. In 5 seconden _kan_ hij dat _niet_
geschreven hebben.

Groeten,

Kees.

--
Kees Theunissen
F.O.M.-Instituut voor Plasmafysica Rijnhuizen, Nieuwegein