[linux] Re: Postfix whitelisting?

Di Okt 17 00:05:10 CEST 2006

On Mon, 16 Oct 2006, Rob Sterenborg wrote:

> Ik weet uit mijn hoofd niet wat precies de volgorde is van de tests die
> worden uitgevoerd. Als het niet werkt dan lijkt het me dat de email al
> wordt geblokkeerd voordat ie bij de whitelist komt.
> Wat staat er in de maillog over die emails?

Bijvoorbeeld:
Oct 15 09:06:33 faramir postfix/smtpd[9390]: NOQUEUE: reject: RCPT from
70-56-52-83.hlrn.qwest.net[70.56.52.83]: 504 <friend>: Helo command
rejected: need fully-qualified hostname; from=<gilbert op pellicano.biz>
to=<haasje op vanderkooij.org> proto=ESMTP helo=<friend>

En dat klinkt als een hit op:

smtpd_helo_restrictions = reject_non_fqdn_hostname

Tot zo ver prima. Maar na voor de zoveelste maal `man 5 postconf` viel me
op dat ik blijkbaar deze delen moet samenvoegen en alleen
smtpd_client_restrictions = moet gebruiken en niet de andere headers.

Alle criteria horen onder de client restrictions te staan in de juiste
volgorde van hun wenselijkheid.

Postfix is happy met die aanpassing. Nu eens zien hoe de praktijk zich
houdt. De nieuwe restricties lezen dan als:

smtpd_client_restrictions =
        check_client_access hash:/etc/postfix/whitelist,

Hugo.

--
	hvdkooij op vanderkooij.org	http://hvdkooij.xs4all.nl/
	    This message is using 100% recycled electrons.