[linux] Re: hardware advies gevraagd

Di Sep 12 07:36:54 CEST 2006

On Tue, 12 Sep 2006, Paul de Vries wrote:

> 1) een betrouwbare linux server, niet overdadig, maar hij moet wel
> altijd op zijn. mooi zou het zijn als die remote te beheren was, d.w.z.
> vanuit een andere kamer maar verder weg dan VGA kabels lang zijn.

Een beetje linux server beheer je gewoon op afstand. Ik heb geen KVM kabel
tussen hier en Noorwegen liggen. Gewoon een ssh connectie. Want veel meer
dan af en toe een commando uitvoeren is er toch niet bij.

En voor de rest zou ik dan toch wel voor RAID 5 gaan. Kost je iets aan
schijf capaciteit maar staat je wel toe zonder drama's een harddisk uitval
op te vangen.

Blijft over dat 10TB met 250 GB disken je al op 40 disks brengt. En voor
raid-5 komt daar nog wel wat bij. Op 1 server kom je dan schreeuwend
interfaces te kort als je voor IDE gaat.

Als het alleen maar storage is zou ik zeker ook kijken naar iets wat
compleet is als je bedrijfsvoering er vanaf hangt.

Hugo.