[linux] Re: hardware advies gevraagd

Di Sep 12 08:51:11 CEST 2006

On Tue, September 12, 2006 12:27 am, Paul de Vries said:
> we zijn op zoek naar een vervanging van de 'server' hardware door:
>
> 1) een betrouwbare linux server, niet overdadig, maar hij moet wel
> altijd op zijn. mooi zou het zijn als die remote te beheren was, d.w.z.
> vanuit een andere kamer maar verder weg dan VGA kabels lang zijn.
>
> 2) storage. liefst via deze linux server. 2x 12x 250GB is zo'n 6 TB,
> maar dat zal wel groeien naar zo'n 10 TB en dan moet het maar genoeg zijn.
> als dat storage nou direct onder die linux server zou hangen zou dat
> mooi zijn. enige betrouwbaarheid is nooit weg maar we zijn geen bank of
> [...]

Op ons werk gebruiken we HP Proliant servers met daaraan een RAID array.
Deze zijn remote beheerbaar. Omdat de machines altijd op moeten zijn
gebruiken we twee servers die elk de storage kunnen benaderen (maar
als ze dat tegelijk doen gaat het niet goed). Software: Linux met de
Red Hat cluster manager. Performance: tevredenstellend.

10000 RPM? Ik gebruik thuis al enkele jaren 15000 RPM SCSI disks. Als
je van een basisbeurs moet rondkomen dan kun je natuurlijk een Aldi
PC met IDE disks nemen.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth