[linux] Re: hardware advies gevraagd

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Di Sep 12 11:45:15 CEST 2006

On Tue 12 Sep 2006, Paul de Vries wrote:

> is er hier iemand die zo'n situatie herkent en me daarover al dan niet

Op werk hebben we een grote bak voor de backup (eerst maakten we gebruik
van de enterprise tape backup dinges, maar dat was vrij traag en kon
slecht overweg met de miljoenen files die we hadden; blijkbaar meer
ingesteld op mainframe-achtig gebruik met weing maar wel grote files).

Het is een tyan mobo in een chenbro kast, met 24 SATA disken.
http://www.chenbro.com/corporatesite/products_01features.php?serno=43
Er zitten 2 3ware controllers in, met elk 12 kanalen.
Die draaien elk in (hardware) raid5, en onder linux worden die beide
controllers weer als een raid0 aan elkaar gehangen. Rauwe throughput
is > 250MB/s.  Met veel creates / deletes enzo in parallel blijken
echter die 3wares wat vertragend te werken, een volgende keer zou ik ook
die raid5 door linux laten afhandelen (en die disken dus als JBOD (just
a bunch of disks) op de 3ware controllers configureren). En jfs was
misschien niet de beste keus geweest (achteraf) voor snelheid; het is
wel betrouwbaar. reiserfs 3 kon niet goed overweg met de 8TB filesystem,
en reiser4 vond ik toen zeker niet stabiel genoeg. xfs had ook gekund,
maar daar is de laatste tijd ook wat bugs ingeslopen...

Ding draait al meer dan een jaar prima. Mobo is een dual opteron, maar
da's wat overkill, ik zie de cpu eigenlijk alleen in IOwait hangen;
wat meer geheugen was beter geweest (er zit al 4GB in :)
Nu heb je ook al disken van 750GB...

En inderdaad, ik ben al heel lang niet fysiek bij het ding geweest,
enig onderhoud kan wel remote via ssh; en voor noodgevallen is er de
serieele console.

Paul Slootman