[linux] Re: hardware advies gevraagd

Hans van der Made nllgg op ukemi.com
Wo Sep 13 10:42:24 CEST 2006

> Ik ook. En ik dacht dat dit de Linux list was, niet specifiek over Open
> Formaten. Verder vind ik ook dat je je wel erg van de buitenwereld afsluit als
> je dit soort veelgebruikte formaten niet kan lezen (geen OpenOffice?).

Het blijft een lastige kwestie. Wat binary drivers betreft zie je ook
verschillende benaderingen. Het ene kamp vindt dat de (linux/BSD)gebruikers
gebaat zijn bij het kunnen gebruiken van zoveel mogelijk soorten hardware, dus
worden er wrappertjes geschreven om de proprietary/gesloten drivers van $vendor te
kunnen gebruiken in elke distributie. Heel begrijpelijk, maar ook nadelig, zie
hieronder.

Het OpenBSD-kamp (b.v.) neemt alleen genoegen met hardware-docs van de fabrikant,
zodat ze tenminste zelf hun drivers kunnen schrijven en maintainen. Zo zijn
de drivers tenminste open, kwalitatief controleerbaar, en (hopelijk) actief
onderhouden. Deze optie levert betere resultaten op dan het gebruiken van
binary drivers van de fabrikant, maar zorgt ervoor dat je gebruikers moeten
accepteren dat het OS niet met alle hardware werkt.

Vendors zullen deze "bedrijfsgeheimen" alleen opgeven wanneer daar een voldoende
groot belang tegenover staat. Wanneer alle Open Source UN*X-smaakjes hierin
hetzelfde standpunt konden innemen, zouden meer fabrikanten hun
specificaties vrijgeven. De tweede groep lijdt onder de eerste en beide
hebben het beste met hun gebruikers voor... :)

Voor gesloten formaten geldt hetzelfde: als iedereen ze zou weigeren, zouden
ze eerder uitsterven. Door een link te posten naar content in een gesloten
bestandsformaat, zorg ik er mede voor dat het gebruik van gesloten formaten
als normaal gezien wordt. Het probleem is alleen dat ik twijfel of de
maker/verspreider van dit gesloten document er veel van merkt dat ik zijn
bestandje negeer...

Groet,

Hans