[linux] Re: hardware advies gevraagd

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Wo Sep 13 11:44:44 CEST 2006

On Wed 13 Sep 2006, Hans van der Made wrote:

> [...]

Sowieso wat een verhaaltje van Microsoft voor waarde heeft in een linux
omgeving vind ik op z'n minst wat twijfelachtig.

> Het blijft een lastige kwestie. Wat binary drivers betreft zie je ook
> verschillende benaderingen. Het ene kamp vindt dat de (linux/BSD)gebruikers
> gebaat zijn bij het kunnen gebruiken van zoveel mogelijk soorten hardware, dus
> worden er wrappertjes geschreven om de proprietary/gesloten drivers van $vendor te
> kunnen gebruiken in elke distributie. Heel begrijpelijk, maar ook nadelig, zie
> hieronder.

Met de door mij genoemde 3ware controllers wordt gewoon GPL drivers
gebruikt. Ook Endeca (sp?) raid controllers die populair aan het worden
zijn hebben een GPL driver. Die on-board fake RAID oplossingen laten we
wel even buiten beschouwing voor een serieuze server.

Paul Slootman