[linux] Re: geluidskaart

Peter Vollebregt peter.vollebregt op gmail.com
Do Sep 14 17:08:34 CEST 2006

Hein,
Op 14-9-06 heeft H.J.M. van Dijk <dijkvan op hccnet.nl> het volgende
geschreven:

> hallo, hello,
>
> Heb geprobeerd om mp3 af te luisteren:
> xfmedia
>
> ** (xfmedia:4654): CRITICAL **: XfmediaXine: Unable to load audio output
> driver./bin/sh: /usr/bin/esd: Onbekend bestand of map

esd is een sound deamon (geloof ik door Gnome gebruikt)

En Gizmo op te starten:

> gizmo
> ALSA lib confmisc.c:672:(snd_func_card_driver) cannot find card '0'

<snip>

Het lijkt erop dat je geen geluidskaart hebt gedefinieerd.

Kan je wel enig geluid uit dit systeem tevoorschijn toveren?

En geef eens wat informatie.
Wat voor computer is het (laptop?)
Wat voor distributie is het verder (ubuntu geloof ik?)

Wat is de output van:
uname -r
lspci | grep audio
lsmod | grep snd

De geluidskaart kan je onder een bepaalde distributie opnieuw configureren
op de ondersteunde manier:
Bij Suse en mandriva zou ik het doen via YaST / MCC
Ubuntu - geen idee.
Ik kwam ergens dit tegen:
*sudo dpkg-reconfigure alsa-base*

Niet distributiespecifiek is (als root):
'alsaconf'
En geef de juste antwoorden
Maak eerst even een backup van je /etc directory (vooral van modprobe.conf)
- maar dat deed je toch al?!

Ik kon bij de installatie kiezen tussen OSS en ALSA en heb ALSA gekozen.

Als je wel een geluidskaart hebt en gizmo (of andere OSS verliefde
applicaties - veel voip) kan je het eens proberen met de OSS variant en dan
draaien (als ik het helemaal goed onthouden heb via 'aoss gizmo'

groete
> hein
>

> gr.

Peter