[linux] Re: harde schijf overzetten

Di Sep 19 21:07:49 CEST 2006

Aldus schreef Johan Wevers op Tue, Sep 19, 2006 at 08:05:13PM +0200:

> Dat gaat lukken als:
>
> 1. De schijf op dezelfde positie komt als waar hij eerst zat (hda, hdb,
>    etc., met SCSI bootschijven weet ik het niet precies).

Als je een Intel PC bezit, dan wordt het booten geregeld door het zgn.
BIOS. Je SCSI controllers hebben extensies voor het moederbord BIOS, waar-
mee de controller zijn harde schijven aanmeldt. De controller kan bepalen
vanaf welke schijf geboot wordt (default is ID 0). Stage 1 van de boot
manager wordt vanaf het Master Boot Record van je boot disk geladen. Stage
2 is dan de echte boot manager (bijv. lilo of grub). Die weet dan waar
de kernel gevonden wordt en waar het root file system zich bevindt.

De boot loader start de kernel en daarna komt het systeem onder contrĂ´le
van Linux.

> 2. de informatie in /etc/fstab de zaak niet laat crashen. Zolang je een

Linux crasht niet zo snel, zolang de kernel een root file system kan
mounten is Tux happy. (als /etc/fstab overeenkomt met de nieuwe situatie
ben jij ook happy)

>    niet al te oude distributie hebt moet de rest van de bootscripts
>    gewoon lukken. Misschien een probleem als je in X opstart, heb ik
>    geen ervaring mee.

Als de orgaanacceptor de disk kan lezen, dan is het niet uitgesloten dat
je oude distro vrolijk boot in zijn nieuwe lichaam. Het belangrijkste is
dat de SCSI driver voor de root disk controller in de boot kernel moet
zitten of in een initial RAM disk (i.p.v. een losse module). De minder
belangrijke zaken als netwerkkaarten en videokaarten kun je handmatig
herconfigureren. (voor beginners wellicht te moeilijk)

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth

--
		[Uit de NSB liedbundel]
Toen Hitler nog Adolfje was, was hij grappig om te zien