[linux] Re: SSL of TSL

Koen de Jonge koen op procolix.com
Ma Aug 13 22:29:33 CEST 2007

Martijn van Oosterhout wrote:

> Ik neem aan dat je TLS bedoelt. Ze zijn hetzelvde, als ik het goed
> herinner is TLSv1 == SSLv3, of zoiets.
>
> Met vriendelijke groet,

Cecil,

ik lees deze lijst dagelijks, maar ik verbaas me steeds meer over de
diepgang van de vragen, vragen die helemaal niets meer met Linux te
maken hebben, maar met de lijst 'vaak gestelde vragen' van de gemiddelde
beginnende systeembeheerder zonder achtergrond kennis.

Dat vind ik jammer, dus vraag ik je, zonder dooddoener te willen zijn of
je af te willen fakkelen, gebruik eerst je 'common sense', daarna
'google' en probeer wat dingen uit voordat je een vraag post. Dat maakt
deze lijst wel zo interessant.

Groeten,
Koen

P.S. de 5 minuten google gaat nu in... 10:24 uur..
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=smtp+ssl+tls&btnG=Google+zoeken&meta=
eerste link:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Secure_Sockets_Layer
(in het nederlands nota bene!)

Daar staat op de eerste regel van het artikel:
> *Secure Sockets Layer* (*SSL*) en *Transport Layer Security* (*TLS*)
> (zijn opvolger), zijn encryptie
> <http://nl.wikipedia.org/wiki/Encryptie>-protocollen
> <http://nl.wikipedia.org/wiki/Protocol> die communicatie op het
> Internet <http://nl.wikipedia.org/wiki/Internet> beveiligen.
En iets verderop:
> Indien men het gebruikt om HTTP
> <http://nl.wikipedia.org/wiki/Hypertext_Transfer_Protocol> te
> beveiligen, wordt het "http://" gedeelte in een URL
> <http://nl.wikipedia.org/wiki/URL> vervangen door "https://", waarbij
> de *s* staat voor "secure". Ook andere klassieke TCP/IP
> <http://nl.wikipedia.org/wiki/TCP/IP>-applicatielaagprotocollen
> <http://nl.wikipedia.org/wiki/Protocol> waarbij de informatie (zoals
> wachtwoorden) normaal onversleuteld over het netwerk gaan, kunnen met
> SSL/TLS worden beveiligd.
En nog iets verderop:
> TLS is gebaseerd op Secure Socket Layer (SSL
> <http://nl.wikipedia.org/wiki/SSL>). Een voordeel van TLS is dat het
> onafhankelijk is van het application protocol.
Dus het antwoord op je vraag:
Bijde protocollen zijn elkaars opvolger, maar TLS is onafhankelijk van
het applicatie protocol.

Einde van de 5 minuten: 10:29 uur.