[linux] Re: Chmod en chown voor XP op fat32

H. van Dijk dijkvan op hccnet.nl
Za Aug 18 16:03:21 CEST 2007

On zo, 2007-08-12 at 14:05 +0200, Daniel C. von Asmuth wrote:

> Dat is inderdaad gek. Als het echt XP moet zijn, dan zou ik ermee naar
> de winkel gaan en het OS opnieuw op een NTFS partitie laten installeren.
Waarom? Het lijkt allemaal (los van wat ik wil) goed te werken en kan
m.i. de mogelijkheid bieden om vanuit Linux (ubuntu) aan bestanden te
werken. Of zie ik dat verkeerd en kun je dat beter laten?

> Dat ligt eraan hoe streng haar papa is:-)
Het is helemaal haar laptop en bij ubuntu moet (de enige gebruikster)
haar wachtwoord opgeven na sudo etc. (de user is niet root maar kan zo
wel rootrechten krijgen)
Ik wil alleen voorkomen dat ze per ongeluk iets buiten haar "Mijn Doc.."
verandert.

Dus hoe los ik dat praktisch op als ik dit al heb gedaan(chronologisch):
- chown u:u /media/hda2/D&S/uXP > werkte niet.
- in fstab umask veranderd in 0000 (nu: defaults,utf8,umask=0000,gid=46
- chmod -R 755 /media/hda2/D&S/uXP
- en nu was het de bedoeling om
- chmod -R 777 /media/hda2/D&S/uXP/Mijn Doc.     werkt niet

Hein

Heb jij al een euro uit durven geven voor een live-cd?
Ervaar Linux zonder installatie, een openbaring!
www.nllgg.nl/beginnen_met_linux