[linux] Re: Virtualisatie met KVM, een paar vragen.

Casper Gielen casper op dse.nl
Di Aug 21 15:11:51 CEST 2007

Ik heb geen ervaring met KVM, maar ik denk dat ik een aantal van je vragen
toch wel kan beantwoorden.
Op dinsdag 21 augustus 2007, schreef Alexander Volovics:

> Heb flink gegoogled en het een en ander gevonden maar ik vind toch
> niet het antwoord op al mijn vragen, zoals:
>
> 1) Kan je een oem versie van WinXP gebruiken die voor pc A bestemd is
>    onder virtualisatie op PC B, of zal dit toch misgaan omdat "PC A"
>    niet gevonden wordt?

Het mag in ieder geval niet van de licentie, en waarschijnlijk zal de
installatie inderdaad geweigerd worden omdat je op andere "hardware"
installeert.

> 2) Wat is de 'beste' keus. WinXP naar een file of naar een partitie
>    installeren onder KVM?

Dat ligt er aan wat je er mee wil doen. Een enkele file heeft als voordeel dat
je die file makkelijk kan backuppen of verplaatsen naar een andere computer.
Bijkomend voordeel is ook dat je geen aparte partitie hoeft aan te maken, en
geen "riskante" tools als fdisk hoeft te gebruiken.

Op een partitie installeren heeft weer als voordelen dat het filesystem
rechtsreeks vanuit Linux kan benaderen, en dat je bij het backuppen alleen de
veranderde files hoeft te backuppen, en niet het hele device in een keer.

Aangezien je alleen wil "uitproberen", zou ik in een file installeren, dat is
makkelijker.

> 3) WAAR worden windows apps zoals Photoshop geinstalleerd afhankelijk
>    van de keuze vermeld onder 2) en hoe zit het met toegekende schijf
>    ruimte?

Ik weet niet of ik deze vraag helemaal begrijp, maar ik ben geneigd te
antwoorden "In C:\Program Files". Windows "beseft" niet dat het
gevirtualiseerd draait. Het ziet gewoon een harde schijf. Daarop is een
directory "Program Files", en daar wordt dan in geinstalleerd. Als je het
zelf niet anders configureerd is dat dus dezelfde ruimte waar Windows zelf op
wordt geinstalleerd.

> 4) Ik begrijp dat WinXP in een 'window' draait op de linux desktop.
>    Is interactie (drag en drop, cp, mv, enz) mogelijk tussen windows
>    en linux?

Ik heb geen idee hoe het met KVM zit, maar ik denk dat je kunt verwachten dat
je tekst kunt kopieren tussen het Windows en het Linux clipboard, maar dat
drag en drop niet werkt.

> 5) Kan je uberhaupt "tegelijk" werken met Windows en linux?

Ja

> 6) Werken als je 'perifere' apparaten (printer, externe usb schijf, enz)
>    probleemloos onder Windows?

Probleems werken onder Windows? Sorry, die moest ik even inkoppen.

Ik weet dat je USB hardware in ieder geval kunt "koppelen" aan je virtuele
machine, en dat die dan "gewoon" zou moeten werken. Ik heb het een paar keer
met VMWare gedaan, en dat werkte foutloos.
Ik weet niet of dat ook kan met "ingebouwde" hardware zoals een TV-kaart of
een videokaart, maar ik denk het niet.
Aangezien tegenwoordig de meeste randapparatuur toch via USB wordt aangesloten
denk ik ook niet dat het een probleem zal zijn.

--
	Casper Gielen
casper op gielen.name, CAPSLOCK2000 op zvdk.nl
> Wait a minute! Did you just compare Windows Vista with Ferrari?
It's expensive to own, expensive to fix, and makes you curse like an italian.
						-- eclectro on Slashdot

-- File: signature.asc
-- Desc: This is a digitally signed message part.