[linux] Re: Virtualisatie met KVM, een paar vragen. Een paar antwoorden

Koen de Jonge koen op procolix.com
Di Aug 21 20:40:45 CEST 2007

Alexander Volovics wrote:
> Hallo lijsters,
>
> Ik wil virtualisatie uitproberen door WinXP als guest te installeren
> met als host Fedora 7 en wil KVM gebruiken omdat de hardware het
> toestaat en de Fedora kernel al 'geprepareerd' is.
> (KVM lijkt iets eenvoudiger dan Xen).

Hoi Alexander,

ik ben al een tijdje bezig met kvm en het is inderdaad eenvoudiger dan
Xen, vooral omdat je voor kvm geen aparte microkernel nodig hebt om de
virtualisatie te regelen, maar de linux kernel daar voor gebruikt. Dat
maakt het ook eenvoudiger om allerlei I/O dingen te doen.

Voor meer over kvm:
* http://kvm.qumranet.com/kvmwiki de wiki van de ontwikkelaars van kvm.

* http://en.wikipedia.org/wiki/Kernel-based_Virtual_Machine de wikipedia
pagina over kvm.

> Heb flink gegoogled en het een en ander gevonden maar ik vind toch
> niet het antwoord op al mijn vragen, zoals:
>
> 1) Kan je een oem versie van WinXP gebruiken die voor pc A bestemd is
>    onder virtualisatie op PC B, of zal dit toch misgaan omdat "PC A"
>    niet gevonden wordt?

Natuurlijk kan dat, als je windows onder kvm draait 'ziet' windows het
host operating system niet, net zoals bij vmware en xen.
Of het mag is een andere vraag, persoonlijk gebruik ik geen windows als
ik er geen noodzaak voor zie en als ik het gebruik doe ik dat zo veel
mogelijk op de manier waarop een windows 'gebruiker' dat doet, op een
aparte PC. Voor het deel wat niet gedekt wordt door de intel-vt of amd-v
chip gebruikt kvm qemu, veel van je vragen zul je dus terugvinden op de
qemu pagina's: http://www.qemu.org/

> 2) Wat is de 'beste' keus. WinXP naar een file of naar een partitie
>    installeren onder KVM?

Dat hangt er vanaf wat het doel is, volgens de Wiki is een aparte
partitie (bijvoorbeeld onder LVM) sneller dan een qcow image (het
formaat wat ook door qemu gebruikt wordt).

> 3) WAAR worden windows apps zoals Photoshop geinstalleerd afhankelijk
>    van de keuze vermeld onder 2) en hoe zit het met toegekende schijf
>    ruimte?

Dat weet ik niet, maar windows ziet de partitie of image gewoon als een
'disk', dus zal daar wel C: aan hangen.
> 4) Ik begrijp dat WinXP in een 'window' draait op de linux desktop.
>    Is interactie (drag en drop, cp, mv, enz) mogelijk tussen windows
>    en linux?

Het 'scherm' van qemu (kvm) is voor windows een scherm device, dus een
'monitor'. Draggen en droppen is daartussen niet mogelijk, interactie
tussen de twee zal moeten gebeuren op filesystem niveau. cp en mv zijn
shell commando's, omdat je kvm niets weet van het host systeem kun je
daar ook niets mee.
Een van de methodes om te communiceren met je host os is het aansteken
van een samba server op je host systeem zodat je via het netwerk daar
een netwerkschijf onder windows kan maken.

> 5) Kan je uberhaupt "tegelijk" werken met Windows en linux?

Ja dat kan, maar dat hangt er een beetje vanaf hoe goed je zelf 2 dingen
tegelijk kan doen. De ge-kvm-iseerde windows is voor linux gewoon een
proces. Je kan dat kvm onder linux zelfs laten praten met een aparte X
onder een aparte monitor met een apart toetsenbord en muis. Dat is
overigens wel een stoere toepassing om aan vrienden, familie en
kennissen te laten zien.

> 6) Werken als je 'perifere' apparaten (printer, externe usb schijf, enz)
>    probleemloos onder Windows?

Je kunt niet zondermeer gebruik maken van de usb hardware van het host
os. Je zult daarvoor aan kvm moeten meegeven hoe je die zaken moet
aansturen. Ik heb dat voor mijn toepassingen nog niet hoeven gebruiken.
Bovendien denk ik dat je minder problemen hebt als je die apparaten door
linux op een netwerk manier laat aanbieden, printer via cups (eventueel
met samba) en usb disk mounten onder linux en via nfs of samba (cifs)
aanbieden.

Bovendien is het probleemloos gebruiken van printers onder windows (en
ook onder linux) in mijn ervaring een utopie.
> Zijn er mensen met ervaring die mij kunnen helpen.

Al met al vond ik al deze vragen behoorlijk windows georienteerd, waarom
probeer je niet eerst een (andere dan het host os) linux distributie in
kvm te draaien, knoppix bijvoorbeeld. Het mooie is dat je geen cd hoeft
te branden om dat te doen en je hoeft je host os (Fedora) niet te
stoppen om het te proberen. Download gewoon de iso en start je kvm met:
kvm -cdrom knoppix.iso -boot d -m 256

-cdrom : gebruik hetvolgende device of devolgende file als cdromspeler
-boot d : boot van het cdrom device
-m 256 : gebruik 256 megabyte ram van het host os.

Het installeren van windows op een qcow disk-image lijkt me dan stap 2.

Groeten,
Koen

Hier een lijst met zaken die ik niet verder uitgelegd heb in deze mail:
Xen http://en.wikipedia.org/wiki/Xen
Microkernel http://en.wikipedia.org/wiki/Microkernel
I/O http://en.wikipedia.org/wiki/Input/output
Intel-vt AMD-v http://en.wikipedia.org/wiki/X86_virtualization