[linux] Re: Virtualisatie met KVM, een paar vragen. Een paar antwoorden

Alexander Volovics avolovics op gmail.com
Di Aug 21 22:35:32 CEST 2007

On Tue, 21 Aug 2007 20:40:45 +0200

Koen en Casper,

Bedankt voor de snelle en uitvoerige antwoorden.

Ik gebruik zelf Windows niet en heb nauwelijks belangstelling voor
virtualisatie maar ik heb mijn dochter beloofd dit voor haar uit te
zoeken (in groot detail).

Zij gebruikt beroepshalve Photoshop en Pagemaker en ze heeft pas een
nieuwe PC met Intel VT support (full virtualization).
De dingen die ze met deze apps doet kunnen niet helemaal en/of niet
gemakkelijk met de Gimp en Scribus.

Een dual boot is onhandig en geklier.
VMWare is ook onhandig ivm steeds weer aanpassen aan nieuwe kernel.
CodeWeavers heeft zeker mbt Photoshop nog teveel gebreken en bugs.

Ik heb dus de mogelijkheid van KVM (of Xen) geoperd en zit daar nu
aan vast. Als ik zo lees wat jullie schrijven dan geloof ik dat ik
zelf eerst de procedure zal moeten volgen om WinXP te installeren
onder KVM.

Naar wat ik ook elders gelezen heb gaat de installatie relatief
eenvoudig (behalve mischien als er partities moeten worden aangemaakt).

Maar ik zal absoluut moeten kontroleren in hoeverre usb poorten
vlekkeloos werken (anders heeft het voor haar geen zin. Ze moet
probleemloos met haar photo negatief scanner en haar printer kunnen
werken onder WinXP (zeker als je moeizaam vanuit de gevirtualiseerde
WinXp met Linux communiceert)).

Het moet zekere ook niet nodeloos gecompliceerd worden met speciale
specificaties voor de usb en eventueel samba achtige toestanden.

Bovendien heb ik ook nog geen idee of de video (nvidia kaart met
de proprietaire nvidia driver) goed werkt onder de gevirtualiseerde
WinXP (dat is voor haar ook belangrijk).

Ik zal dus deze week moeten gaan "knoeien" in m'n keurige Fedora
installatie (ik hoop dat alles weer gemakkelijk te verwijderen is!).

Nogmaals bedankt

Alexander