[linux] Re: Virtualisatie met KVM, een paar vragen. Een paar antwoorden

Koen de Jonge koen op procolix.com
Wo Aug 22 08:49:09 CEST 2007

Roeland Th. Jansen wrote:

> het stukje aparte micokernel... que? je bedoelt dat je een andere kernel
> nodig hebt om xen te gebruiken? Da's achterhaald indertussen. Of ik vat
> je niet.

Om Xen te gebruiken moet je een kernel met Xen onderdelen draaien die
I/O doen en vm management (het zogenaamde Dom0). Bij kvm is de Linux
kernel zelf het Dom0.

> Maar wel de hardware. Als je een werkende image zou gebruiken op een
> virtual machine oplossing dan kan je hele leuke dingen meemaken met
> windows. Overigens ook als je je harddisk van de ene MB naar een andere
> overbrengt. Voordat je het weet heb je een niet bootend systeem,
> uiteraard met foutmeldingen die nergens op slaan. Erg handig.
> ben zelf overigens gewoon van de vmware-club (workstation, esx).

Dat windows niet lekker werkt daar hebben we het hier dan gewoon niet
over, goed? Daar ben ik in mijn post ook niet op in gegaan.

Ik gebruik virtual machines vooral om compartimentalisatie te doen. En
het is ook verdomde handig als je voor 3 verschillende distributies met
2 verschillende architecturen (amd64 en i386) 3 verschillende pakketen
wil packagen (compileren), want dat kan dus gewoon op 1 amd64 host
machine allemaal tegelijk. Aanzetten en koffie drinken. :)

Groeten,
Koen