[linux] Re: sox / play met mp3

Peter Vollebregt peter.vollebregt op gmail.com
Do Dec 6 23:53:39 CET 2007

Wybo Dekker schreef:

> nee, play wordt in sox gegenereerd

> verrek - dat werkt.
> Packman leverde een foutmelding op, maar guru leverde een
> mp3-ondersteunende sox (+play) op! Bedankt.
>
> Maar hoe had ik dat nu moeten weten?
>
> En die guru site (http://suse.bifi.unizar.es/guru/suse/10.0/i586/)
> lijkt, gezien de url, voor suse-10.0 bedoeld - is er ook zoiets voor 10.3?
>
> En tenslotte: waarom levert de suse-10.3-dvd niet gewoon
> mp3-ondersteuning mee? Ik weet wel dat er licentie-problemen zijn, maar
> die slaan toch niet op het lezen van mp3, maar op het genereren?

Wybo,

Het interessantst is natuurlijk om het ook zelf te kunnen compileren,
maar guru (een sympathieke Belg) en Packman doen goed werk en maken dit
vaak overbodig. Overigens zou ik de repositories voor de *juiste* versie
van je distro pakken. Ik ben een beetje uit SuSE, maar hier heb je de
links die uitleggen hoe dat moet:
http://en.opensuse.org/Additional_YaST_Package_Repositories
http://linux01.gwdg.de/~pbleser/

En wat het weten betreft. SuSE volgt helaas hetzelfde beleid als de
meeste andere distro's, en levert al sinds (ik geloof) versie 9.3 geen
ondersteuning meer mee voor mp3. Omdat het gepatenteerd is in de VS,
maar verder overal toegelaten moeten wij het beleid van de VS volgen (!)
die zelfs verbiedt dat een distro vermeld waar je het wel vandaan kan
halen. Packman was er 'altijd' al als bron voor multimediale pakketten,
en guru heeft daar veel aan toegevoegd. Kortweg: je weet dit gewoon als
Linuxgebruiker en elke distro heeft er z'n oplossingen voor. De 'plf'
van Mandriva staat net voor niets voor het 'Penguin Liberation Front'.

Peter