[linux] Re: mail verzenden...

Bart Geesink bart op geesink.org
Vr Dec 14 10:44:16 CET 2007

On Friday 14 December 2007 16:19:10 Hans Paijmans wrote:
> Dit is een moeilijke...
>
> Ik wil vanaf mijn server automatisch mail versturen naar willekeurige
> adressen,  om te vertellen dat hun jobs klaar zijn maar ik heb geen
> provider voor die server, anders dan een KPN-kabel in de muur en dus
> geen mailadres o.i.d. voor die host.
Ik neem aan dat je een ADSL verbinding er overheen hebt lopen oid? Zo ja dan
heb je dus ook een provider (de ADSLboer).
> Uiteraard accepteert mijn
> UvT-account geen mail van willekeurige hosts om te relayen.
Die provider heeft ook een smtp server staan. Meestal kun je mail relayen naar
mail.jeprovidernaam.nl of smtp.jeprovidernaam.nl. Verder kun je natuurlijk
ook een mailserver op je bak installeren, ben je van niemand meer
afhankelijk.
Testen of er gerelayed wordt is heel makkelijk met de tool die bijna alles
kan: telnet.

telnet smtp.jeprovidernaam.nl 25
ehlo jehostnaam
mail from: verzineen op mailadres.nl
rcpt to: eenbestaand op emailadres.nl
data
tik hier een zinnetje, deze komt in de body van de mail te staan. Als je klaar
bent doe je een enter en een punt, zo dus:
.

Als je een melding krijgt dat de message wordt gequeued oid dan issie
verstuurd.

Groet
Bart