[linux] Re: Dubbele TFT schermen instellingen voor X?

Casper Gielen casper op dse.nl
Vr Dec 21 19:14:15 CET 2007

Op vrijdag 21 december 2007, schreef Udo van den Heuvel:

> Waarom wel een vrij en open OS kiezen maar weer toe te geven op het vlak
> van een 'drivertje'?
> Ik veroordeel hiermee niemand, maar probeer de redengeving anders dan
> vanwege de benodigde functionaliteit te begrijpen.
Niet iedereen kiest voor Linux omdat het vrij is. Er zijn ook mensen die het
gebruiken omdat het gratis is, of omdat het gewoon beter werkt.

Voor mijzelf is dat laatste het belangrijkste. Hoewel ik helemaal overtuigd
ben van het nut en de noodzaak van Free Software, stel ik ook enige
functionele en financiele eisen. Als het beste vrije OS de functionaliteit
van DOS 2.0 had, of alleen werkte op computers van E20.000 zou het door de
meeste van ons niet gebruikt worden.

Zo denk ik ook over grafische kaarten en andere hardware. Concreet denk ik in
dit geval aan NVidia. De NVidia drivers zijn gesloten, en dat geeft een hoop
ellende. Tegelijkertijd levert NVidia zowel de snelste kaarten, als het
meeste snelheid en functionaliteit voor je geld.
Voor mijn studenten-budget is 20E meer of minder een significant verschil, en
50E verschil een deal-breaker.

Ik heb ooit besloten dat het beter voor mijn gezondheid en gemoedsrust is om
geen Windows op mijn eigen computer te hebben.  Daar heb ik de afgelopen 7
jaar maar 1 keer echt spijt van gehad, maar ik heb er ook een hoop dingen
niet door kunnen doen, omdat een hoop software nu eenmaal alleen onder
Windows draait.

Alleen hardware gebruiken die ook vrije drivers heeft legt de lat voor mij te
hoog. Ik heb gewoon goede OpenGL ondersteuning nodig en een beperkt budget,
verder wil ik perse een kaart met twee uitgangen. Waarmee we weer terug zijn
bij de oorspronkelijke vraag :)

NVidia is voor mij dusver de enige keuze geweest.
ATI heeft recent ook het punt bereikt dat ze goed genoeg zijn, maar de
performance is toch nog niet zo goed als NVIDIA. Wat enorm voor ATI spreekt
is dat ze serieus werk aan het maken zijn van open-source drivers. Ik geloof
dat die nog geen volwaardige vervanging zijn voor de closed-source drivers,
maar er wordt aan gewerkt.
Matrox had ooit geweldige hardware, maar het is voor zover ik weet lang
geleden dat ze grafische kaarten voor de consumentenmarkt hebben gemaakt.
Intel zorgt wel voor volledige vrije drivers, maar die maken weer geen losse
grafische kaarten.

--
	Casper Gielen
casper op gielen.name, CAPSLOCK2000 op zvdk.nl
> Wait a minute! Did you just compare Windows Vista with Ferrari?
It's expensive to own, expensive to fix, and makes you curse like an italian.
						-- eclectro on Slashdot

-- File: signature.asc
-- Desc: This is a digitally signed message part.