[linux] Re: Sinds SuSE 10,1->10.2: machine loopt 100% vol => reboot => 70% ruimte !!??!!

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Ma Feb 12 15:52:32 CET 2007

On Mon 12 Feb 2007, Julien Michielsen wrote:

> Dat scheelt nogal een boel, zonder met de hand een bestand aan te raken.
> Een ls van bestanden in mijn home-directory laat niets bijzonders zien:
> geen nieuwe bestanden van een nogal grote omvang. Hoe kan die
> schijfruimte vol raken?  Ik heb een zekere verdenking in de richting van

Doe eens een "lsof -n | grep del" op zo'n moment, het lijkt op bestanden
die nog wel geopend zijn door processen maar die al wel verwijderd zijn
uit de directory.

Een veel gemaakt fout wanneer een process een file vol zit te schrijven
waardoor de filesystem vol loopt, is om dan die file weg te gooien.
Helaas helpt dat dus niet, omdat die process die die file nog steeds
open heeft en die ruimte dus nog steeds gealloceerd blijft :)
Het is dan beter om die file te "truncaten", dus:  > filenaam
dan wordt de file weer 0 bytes lang gemaakt.

Paul Slootman