[linux] Re: met enige ergernis

Di Feb 20 21:33:39 CET 2007

On Tue, 20 Feb 2007, Alexander Volovics wrote:

> Blij dat te horen. Hoop dat er een bevredigende oplossing gevonden wordt.
> Bedankt voor de positieve reactie.

Ik ben voor een defensie in lagen.

Ik blacklist alleen waar ik zelf voor kies. In die blacklist zit
bijvoorbeeld abo.wanado.fr omdat het daar stikt van de besmette machines
die geen geldige reden hebben direct SMTP met mij op te zetten. En zo
staan er nog een reeks beruchte 'dynamic' netwerken in de lijst.

Met greylisting (http://isg.ee.ethz.ch/tools/postgrey/) zet ik zaken
on-hold voor IP adressen die ik nog niet ken. Levert wat vertraging op in
het begin maar scoort erg goed als het gaat om het stoppen van junk.

Daarna neem ik SMTP gewoon aan en ga het inhoudelijk bekijken. Daarvoor
gebruik ik de combinatie van MailScanner (+MailWatch), SpamAssassin en
ClamAV.

Na de leer fase van SpamAssassin komt er hier zo goed als niets doorheen.

Ik zou mee willen geven om de mail server te herzien en een dergelijke
gelaagde aanpak te hanteren.

Hugo.

--
 	hvdkooij op vanderkooij.org	http://hvdkooij.xs4all.nl/
 	    This message is using 100% recycled electrons.