[linux] cron probleem

Rob Zwartjes Rob.Zwartjes op rivm.nl
Wo Feb 21 08:20:50 CET 2007

LS,

na een flinke stroomstoring en een moeilijke opstart ben ik als user tot de
ontdekking gekomen dat mijn crontab niet meer werkte. Als root CRON STOP
gedaan om hem daarna opnieuw op te starten. De volgende foutmelding was
mijn deel: "can't open or create /var/run/cron.pid I/O error".

ls -l /var/run geeft :  keymap error I/O error
                  sendmail.pid I/O error
                  cron.pid I/O error
                  nscd.pid I/O error
en daarna een gewone listing van wat er nog meer in de map /var/run staat.
Bovenstaande files worden dus niet weergegeven. Het is dus niet allen CRON
die problemen heeft, alleen ik had ze nog niet opgemerkt.  Sendmail werkt
nog gewoon.
INIT S gedaan voor een clean start, dat ging goed met een paar failed voor
bovenstaande files. Heb hem via init 3 maar weer in de werkende stand
gezet, je moet toch wat.
Ik draai zelf SuSE 7.2 met wat kernel upgrades.
Wat kan ik doen om het gemak van een werkende crontab weer te mogen smaken.

bvd,
Rob Zwartjes