[linux] Sony Vaio VGN-T2XP ultra portable laptop

Remko Bolt remko op cluebox.org
Wo Feb 21 09:59:47 CET 2007

Al een tijdje was ik op zoek naar een vervanger van mijn meer dan 10
jaar oude Toshiba 490 XCDT. Dat arme beestje trekt het helaas niet meer
met zijn 64MB intern geheugen.

Dus op zoek naar iets waar linux op kan, en dat valt niet altijd mee.
Tevens wilde ik mijn nauwlijks draagbare koelkast deur verruilen voor
iets kleins. Dus de Mega Stores maar eens even langs om de gedachten te
bepalen. Daar viel mijn oog op deze mooie kleine Sony.

Eerst thuis maar eens even gegoogled wat de mogelijkheden zijn. Ik had
meteen een goede hit op www.emperorlinux.com die dit prachtige beestje
zelfs preloaded met linux verkoopt. Dat geeft vertrouwen.

Even een klein overzichtje:
Het ding is iets kleiner dan een A4-tje, weegt met batterij, die het
zo'n 6 uur! vol zou moeten houden, nog geen 1,5 kg. Dat is voor mij
eigenlijk het belangrijkste, aangezien ik zo'n beetje de hele dag met
dat ding rond loop. 1280x768 WXGA schermpje, Intel Pentium M 1.2 GHz,
1024 MB werkgeheugen en 60 GB (nee, geen echte maar SI) harde schijf en
DVD+-RW. Om met de rest van de wereld in contact te komen heb je
ethernet, wifi, bluetooth, usb en firewire. Tot slot beeld en geluid I/O
en als toegift PC card en memory stick. En dat alles voor 950 Euries van
Marktplaats van een verwende jup. Joepie, ik ben blij!

Enfin, thuis aangekomen eerst die ellendige windhoos sticker eraf
gepulkt. Dat voeld goed. Vervolgens een Debian 3.1 Sarge schijfje erin,
opgestart met een 2.6 kernel en gekozen voor de expert install. Dat
geeft je namelijk de mogelijkheid om meteen voor `testing' te kiezen.

Het was me al opgevallen dat het toestenbord een beetje raar ingedeeld
was, maar nu drong het tot me door dat het een UK toetsenbord is. Dat is
wel even wennen. Ook zijn de cursor toetsen gecombineerd met `Pg Up',
`Pg Dn', `Home' en `End' die je dan met de `Fn' toets moet activeren en
dat betekend dat je niet meer relaxed met e'e'n handje door je
documentje kan scrollen. Ook zit de `Delete' toets helemaal rechts boven
en de `Enter' toets verder naar rechts.

Goed, hda1 256M rescue partitie, hda2 9G /, hda3 768M swap en hda4
50G /home. Achteraf gezien misschien een beetjs te weinig swap,
aangezien je dat ook gebruikt voor Suspend2 to disk hoewel, met 30-50%
compressie zou het net moeten kunnen.

Binnen aptitude heb ik vervolgens de `task'en Enduser -> Laptop + Gome
Desktop + KDE Desktop gekozen. Hoppa!

Dan het eerste (h|[])euveltje: X. Er zit een Intel 855GME dingetje in.
Na enig speurwerk kwam ik er achter dat je moet kiezen voor i810. Helaas
krijg je dan maar 1024x768 i.p.v 1280x768. Dat lost je op met een
tooltje 915resolution, te installeren m.b.v. aptitude. Dat fiemeld een
beetje met de video BIOS zodat je de gewenste 1280 in je Xorg.conf aan
de praat kunt krijgen.

De volgende stap was een andere kernel. De heren van Emperor Linux
stellen een speciale kernel ter beschikking die helemaal gepatched en
getuned is voor laptops. Daar vind je ook een .deb kernel maar die heeft
een dependency met empconfig, e'e'n of ander wazig config tool. Dus heb
ik met alien een tarbal empkernel ge"installeerd en die draait als een
zonnetje.

Met deze gepatchte kernel is het vervolgens niet moeilijk om ook de rest
aan de praat te krijgen. Voor WiFi moet je nog wel even de firmware
in /lib/firmware zetten (google is your friend). Voor Suspend2 moest ik
in mijn geval append="resume2=swap:/dev/hda3" toevoegen aan mijn
lilo.conf en om het geheel te koppelen aan de gewenste knopjes moet je
je even verdiepen in /etc/acpi.

Op dit moment ben ik nog aan het zoeken naar een manier om de brightness
van het scherm aan te passen. Met spicctrl -b nnn kan ik de brightness
van de aan/uit knop veranderen maar het scherm geeft geen krimp.
cat /proc/acpi/video/GFX0/LCD/brightness geeft helaas <not supported>.

Al met al so far so good. De ruwe kantjes zijn er af, nu alleen nog
bijschuren. Het enige dat echt niet werkt is het modem, maar ik kan me
niet herinneren wanneer ik zoiets voor het laatsts gebruikt heb, en daar
heb ik ook nog wel ergens een oud PCMCIA kaartje voor liggen.

Groetjes, Remko