[linux] Re: Vastlopen en Unable to handle kernel paging request

Onno linux op gorgoz.org
Zo Jul 8 14:08:58 CEST 2007

> Dat lijkt erop of je machine de limiet van het totale Virtuele Geheugen
> steeds vaker overschrijdt. Virtueel Geheugen = RAM + SWAP.
>
> Als dat gebeurt dan gaat Linux op z'n bek. Hoeveel SWAP geheugen
> heb je geconfigureerd? En welke applicatie is zo lek, of slecht
> geschreven dat ie alleen maar het Virtueel Geheugen volgooit?
Ik heb 1GB ram en 2GB swap. Als ik nu kijk krijg ik volgende resultaten:

~$ free
             total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:       1035672     425952     609720          0      55156     166116
-/+ buffers/cache:     204680     830992
Swap:      1951888          0    1951888

Daar lijkt me (nu) nog niets mis mee.

> "een backup met mondorescue"
> wat houdt dat dan in? Er wordt tar, cp of cpio in combinatie
> met gzip of bzip2 gebruikt?  Geen van de gangbare backup tools
> die ik ken onder linux gooien het Virtuele Geheugen vol.
Inderdaad een combinatie van tar, cpio etc (zie www.mondorescue.com voor
meer details) Opvallend is dat het maken van een backup bijna altijd
restulteerd in een "unable to handle kernel paging request" van het
proces afio (een archive file manipulation program)

Ik had niet het idee dat mondorescue mijn geheugen vol gooit. Ik zal het
geheugen van de server eens in de gaten houden, om te zien of er een
applicatie staat te lekken.

grz,
Onno