[linux] Re: lijst van ip-nummers in netwerk

Ma Jul 23 12:51:29 CEST 2007

On Mon, Jul 23, 2007 at 11:16:52AM +0200, Hans Paijmans wrote:
> Hoi,
>
> hoe kom ik erachter welke ip-nummers in mijn netwerk
> actief zijn?

Het makkelijkste lijkt een ping naar het broadcast adres van je netwerk,
maar niet alle devices reageren daarop. Met 'arp -a' zie je ook niet
alles. Met tcpdump zie je alles wat op dat moment data uitzendt.

> Achtergrond: ik wil een draadloze router configureren
> via een kabel. Ik heb het ene eind in een werkende router
> geduwd en het andere eind in de wlan ingang van de draadloze
> router. Nu zou volgens mij de eerste router via dhcp een
> IP adres moeten uitdelen aan de draadloze router. De vraag is nu:
> welk adres is dat?

Dat zou je in de configuratie van de DHCP server moeten kunnen vinden of
je kijkt met tcpdump welke pakketten er over het net gaan tijdens de
DHCP request.

Suc6,

Daniel