[linux] Re: script voor nllgg.nl

H. van Dijk dijkvan op hccnet.nl
Wo Jul 25 14:58:02 CEST 2007

On di, 2007-07-24 at 23:04 +0200, Jeroen van der Sande wrote:
> Op dinsdag 24 juli 2007 20:06 kreeg ik van H. van Dijk het volgende:
Bedankt Jeroen (en Wietse, je moet wel de NL-tijd invullen, gebeurt dat
bij jouw?).
Ik ga dit op onze site
( http://www.nllgg.nl/mogelijkheden )
zetten. Jeroen, mag ik je als auteur vermelden?

 Dit heb ik nu:

#! /bin/bash
#Met dit programmaatje (script) dat men bij de opstart
# en op regelmatige tijden kan laten lopen, wordt een png-bestand
gemaakt die de verwachte buien boven Nederland op het hele uur na het
huidige tijdstip laat zien. Dit bestand worden dan in een venster of als
bureaublad getoond, of staat dan op de Desktop zodat men aan het
icoontje de buien al kan zien aankomen.
#Geef de datum en uur; verhoog uur met 1 en zet resultaat in $TYD
TYD=$(echo $(date +%Y%m%d%H)+1|bc)00
# De plaatjes worden gehaald uit:
# http://www.buienradar.nl/
wget -q -O kaart.gif "http://buienradar.nl/kaart.gif"
# $TYD wordt ingevuld in de URL die de buien weergeeft en
# de plaatjes worden in de persoonlijke map opgeslagen.
wget -q -O buien.gif
"http://buienradar.nl/images.aspx?jaar=-4&bliksem=0&voor=
$TYD&soort=loop1uur&tijdid=$TYDID"
# De twee plaatjes worden geconverteerd en over elkaar heen gelegd.
convert -compose over -composite kaart.gif buien.gif buienkaart.png
# Dit plaatje wordt getoond.
display buienkaart.png
# Zet desgewenst een hekje voor bovenstaande opdracht
# om die uit te schakelen.

# Haal het hekje weg bij het volgende commando om
# het plaatje als bureaubladachtergrond weer te geven.
# Vervang padnaarplaatswaarbureaubladachtergrondstaat door juiste pad
# mv buienkaart.png /padnaarplaatswaarbureaubladachtergrondstaat/
Zal dit werkn????????
# Haal het hekje weg bij het volgende commando om
# het plaatje als icoon op het bureaublad weer te geven.
# mv buienkaart.png ~/Desktop/

# Maak het programma zelf af om een kaartje te maken van de voorspelling
voor het tweede hele uur.