[linux] Re: script voor nllgg.nl

Wo Jul 25 19:38:22 CEST 2007

On Wed, 25 Jul 2007, H. van Dijk wrote:

> Bedankt Jeroen (en Wietse, je moet wel de NL-tijd invullen, gebeurt dat
> bij jouw?).
> Ik ga dit op onze site
> ( http://www.nllgg.nl/mogelijkheden )
> zetten. Jeroen, mag ik je als auteur vermelden?
>
> Dit heb ik nu:
>
> #! /bin/bash
> #Met dit programmaatje (script) dat men bij de opstart
> # en op regelmatige tijden kan laten lopen, wordt een png-bestand
> gemaakt die de verwachte buien boven Nederland op het hele uur na het
> huidige tijdstip laat zien. Dit bestand worden dan in een venster of als
> [...]

HINT: Zet geen lange regels in scripts. Breek ze af zodat iemand met
knippen en plakken niet de boel verziekt.

Dus niet:

# Dit is een lekkere lange regel die vast en zeker problemen gaat geven bij wrap-around zodat je een gebruiker opzadelt met een maffe foutmelding
wget -q -O buien.gif "http://buienradar.nl/images.aspx?jaar=-4&bliksem=0&voor=$TYD&soort=loop1uur&tijdid=$TYDID"

Maar:

# Hier gaan we om met korte regels
# Dat leest toch veel makkelijker als onliners?
# En je gaat nooit fout met knippen en plakken.
PAGE = "http://buienradar.nl/images.aspx"
OPTIONS = "jaar=-4&bliksem=0&voor=${TYD}&soort=loop1uur&tijdid=${TYDID}"
URL = "${PAGE}?${OPTIONS}
wget -q -O buien.gif ${URL}

Het is maar een hint maar na een tijd leest de laatste variant toch een
stuk eenvoudiger. En het gaat tenminste niet fout met knip en plak werk.

Hugo.

--
 	hvdkooij op vanderkooij.org	http://hugo.vanderkooij.org/
 	    This message is using 100% recycled electrons.

 	Some men see computers as they are and say "Windows"
 	I use computers with Linux and say "Why Windows?"
 		(Thanks JFK, for the insight.)