[linux] Re: Kun je een symbolic-link-directory aanmaken?

Bart-Jan Vrielink bartjan op vrielink.net
Vr Jul 27 11:41:16 CEST 2007

Julien Michielsen wrote:
> Ben bezig geweest met het aanmaken van een multi-volume tar, maar ook
> met de goede aanwijzing van Paul (het "-"je aan het eind) kreeg ik de
> boel niet draaien. En een tar-file is niet gelijk leesbaar, terwijl een
> iso-kopie van een directoryboom dat wel is. Kun je ook op een MS-machine
> de foto's van een subdir, met alle foto's erin, zo bekijken.
> Echter, mijn foto's sla ik op in ~/gphoto, en daar zit een boel subdirs
> in als 04_8, 05_2, 05_6 enz. De directory is zo groot dat die niet op
> één dvd past. Dus, dacht ik, maak ik een aantal symbolic-link-directo-
> [...]

bartjan op agrajag:~$ ln --help
Usage: ln [OPTION]... [-T] TARGET LINK_NAME   (1st form)
  or:  ln [OPTION]... TARGET                  (2nd form)
  or:  ln [OPTION]... TARGET... DIRECTORY     (3rd form)
  or:  ln [OPTION]... -t DIRECTORY TARGET...  (4th form)
In the 1st form, create a link to TARGET with the name LINK_NAME.
In the 2nd form, create a link to TARGET in the current directory.
In the 3rd and 4th forms, create links to each TARGET in DIRECTORY.
Create hard links by default, symbolic links with --symbolic.
When creating hard links, each TARGET must exist.

Dus wat je had willen doen is:
ln -s ../gphoto/04_8 04_8
of
ln -s ../gphoto/04_8
of
ln -s ../gphoto/04_8 .
of
ln -s -t . ../gphoto/04_8

Heel waarschijnlijk heb jij nu in de directory ../gphoto/04_8 een
symlink naar 04_8 staan.

--
Tot ziens,

Bart-Jan