[linux] Re: Kun je een symbolic-link-directory aanmaken?

Bart-Jan Vrielink bartjan op vrielink.net
Vr Jul 27 15:22:26 CEST 2007

Julien Michielsen wrote:

> 620749 extents written (1212 MB)
> en#
> df /mnt/iso
> Filesystem           1K-blocks      Used Available Use% Mounted on
> /dev/hdc               1241498   1241498         0 100% /mnt/iso

> Staat er op deze 4.5 GB dvd slechts 1.2 GB, of lijkt dat maar zo?

Ik denk dat er inderdaad maar 1.2GB op staat.
Hoeveel GB geeft het volgende commando aan:
du -shL gplink/gph_l
(waarbij gplink/gph_l natuurlijk de directory op je harddisk is, niet
die op de DVD).
Een diff -qr zou ook kunnen helpen om eventuele verschillen tussen DVD
en directory op te kunnen sporen.

Tip: in plaats van gegoochel met symlinks kun je ook een kopie van je
gphoto tree met cp -rl. Dit levert een exacte kopie van je gphoto dir
op, behalve dat alle bestanden hard links zijn (neemt dus nauwelijks
extra ruimte in). Deze directory tree kun je nu naar hartelust
opsplitsen in hapklare brokken voor je DVD brander. Na afloop delete je
deze kopieën gewoon weer (het zijn weliswaar dezelfde fysieke bestanden,
maar 'delete' is hetzelfde als 'verwijder link', unlink).

--
Tot ziens,

Bart-Jan