[linux] Re: En toen werd het tijd voor linux?

Hans van der Made nllgg op ukemi.com
Ma Jun 4 11:22:17 CEST 2007

> Vandaag stond er een bericht in Trouw over de milarden opslokkende
> uitgaven voor automatisering bij de overheid, waarbij "per jaar vier tot
> vijf mijard euro aan geheel of goeddeels mislukte
> automatiseringsprojecten"

Ik denk dat dat vaak eerder te wijten is aan de klant dan aan de leverancier.
Projecten worden vaak van bovenaf opgelegd zonder dat er inzicht bestaat
in de precieze situatie in het veld, vriendjespolitiek, slechte
prijsonderhandelingen, enzovoort. Een projectleider heeft als opdracht zijn
project te laten slagen, niet om de organisatie als geheel zoveel mogelijk
vooruit te helpen. En hoewel iedereen in de regel het beste voor heeft met
de organisatie, zijn er toch heel veel tegenstrijdige belangen, is er
machtsstrijd, enzovoort.

> uitga- ven, maar ik denk dat je mag stellen dat het gebruik van
> Microsoft-software als eerste keuze uitnodigend werkt voor excessieve
> automatiseringsuitgaven.

Ieder bedrijf dat zijn geld verdient met het verkopen van software maakt
zich hier schuldig aan, dus ook bedrijven als Adobe, HP, enzovoort.
Microsoft heeft zich uiteraard niet altijd even netjes gedragen, maar andere
(grote) bedrijven zijn net zo 'evil' in mijn ogen. Microsoft geeft overigens
behoorlijke kortingen aan overheidsinstellingen :)

> MS-Windows-versie zo ver opschroeven dat hun inkomstenstroom is
> geoptimaliseerd, zo weten de automatiseringsbureaus dat ze dit liedje mee
> kunnen zingen.

Het is de taak van de klant om een goede onderhandelingspartner te zijn.
Wanneer je de zwarte piet bij de leverancier legt doe je alsof de
instellingen in bescherming genomen moeten worden, terwijl zij uiteindelijk
bepalen wie de zak geld krijgt. Het is aan de klant om ervoor te zorgen dat
er niet teveel betaald wordt en dat er b.v. geen lock-in optreedt. Wanneer de
klant deze vaardigheden mist, kan hij ze inhuren.

> Wanneer er bij de overheid meer met linux zou worden gewerkt zouden in
> ieder geval alle uitgaven voor Microsoft Office direct geschrapt kunnen
> worden

OpenOffice en vriendjes werken ook goed op Windows, Apple OS X en andere
besturingssystemen. Het is dus niet nodig om meer met Linux te werken om
deze kosten uit te sparen. Ik ben persoonlijk van "Linux-promotie"
overgestapt op "Open Source-promotie".

> (hoe veel miljoenen gaan daar aan weg?), en zou er gewerkt worden
> met automatise- ringsbureaus die - denk ik - een minder op winst beluste
> filosofie aanhangen.

Hoeveel van de idealistische Linux-bedrijfjes van tien jaar geleden bestaan
nog steeds? Hoewel winst zeker niet alles is (goede klantenrelaties ook,
bijvoorbeeld), zijn continuiteit en (gecontroleerde) groei van de leverancier
ook voor de klant belangrijk. Sterker nog, als bedrijven te klein zijn
zullen instellingen niet eens overwegen om zaken met ze te doen.

> (Of loop ik hier met mijn hoofd in de wolken?

Een klein beetje maar ;) Ik ben erg blij dat open source steeds meer
vaste grond onder de voeten krijgt en dat bedrijven als Sun Microsystems
doorkrijgen dat hier veel te winnen valt. Een groot probleem is dat wanneer
een organisatie eenmaal MS Exchange en Active Directory omarmd heeft, het
lastig wordt om mensen van niet-Microsoft-producten te overtuigen.
Integratie en compatibiliteit worden dan als erg belangrijk gezien.

Groet,

Hans