[linux] Re: Wanneer grub niet booten wil (i.c.m. SuSE 10.2)]

Do Mrt 8 22:43:10 CET 2007

On Thu, Mar 08, 2007 at 10:03:08PM +0100, Hans Paijmans wrote:
> Er stond nogal wat informatie op dat systeem die ik niet kwijt wilde
> raken, dus ik heb de verschillende grub-errors en bijbehorende remedies
> best wel goed doorgenomen...

als grub niet wil, kan je vast nog wel op een andere manier de boel
starten, mounten, whatever.

> Ik vind dat er een bepaald minimum van 'vanzelfsprekendheid' moet
> zijn in zulke essentieele onderdelen van een OS.

die is er klaarblijkelijk ook wel, gezien het gebrek aan niet-bootende
systemen tot nu toe.

uit het boekje "als grub niet (meer) wil dan installeer je eventjes
lilo", om maar eens een opborrelend idee te verwoorden.

twee keer, nee drie keer een systeem moeten opbouwen.

1) slackware met een nieuwe libc terwijl de oude net weggemikt was.
   ja, te fixen uiteindelijk maar geen enkele util werkt meer dan.

2) gevalletje rootkit

3) RAID 0, single disk failure

4) rpm database helemaal stuk, was meer het gemak. op zich werkt de rest
   wel.

(gevalletje 1 zelf bewerkstelligd, jaar of 8 geleden oid?; 2, 3 waren
machine s van anderen. machine 4 was een inconvenience. op zich werkt de
machine wel.)

grub: nooit gehad dat het niet werkte; lilo: klassieke
vergeetachtigheid, maar zo te fixen.

--
http://www.linux-it.nl