[linux] Re: [stamtafel] Re: debat over energieverslindende apparaten

Ma Mrt 12 09:46:18 CET 2007

On Mon, Mar 12, 2007 at 03:14:55AM +0100, Hans Rood wrote:
> Ik nodig dat ook iedere nllgger uit zich te melden voor een "special
> interest group" die zich gaat inzetten voor energiezuinig Linuxgebruik.

Energiezuinig kan je oplossen door beter te performen dan andere
hard/software combinaties.

Die stap ben je alvast voor -- als je een MS omgeving in elkaar zet, dan
zie je redelijk geregeld dat voor dezelfde functionaliteit je minder
hardware nodig hebt met unix systemen. Mag de unix doos iets meer eten,
onder de sreep is het verhaal toch wel anders.

> Als energie een verkoopargument wordt kan dat op dit moment maar al te
> gemakkelijk tegen ons gebruikt worden.

Energieverbruik is m.i. alleen een issue als het gaat om laptops en daar
werkt in mijn optiek de zaak wel aardig. Flash-drive er in in plaats van
een harddisk en je bent nog beter op de goede weg.
Ook is energieverbruik een issue als je koelingproblemen hebt.

Als laatste nog even dit: ik herinner me dat er eens een test in de
ruimte (MIR/Shuttle/ISC) is geweest en daar viel windows al gelijk af
vanwege het verbruik _en_ de betrouwbaarheid.

--
http://www.linux-it.nl