[linux] Re: [stamtafel] Re: debat over energieverslindende apparaten

Hans Rood hansrood op xs4all.nl
Di Mrt 13 03:41:12 CET 2007

Op maandag 12 maart 2007 09:46, schreef Roeland Th. Jansen:

> Energiezuinig kan je oplossen door beter te performen dan andere
> hard/software combinaties.
>
> Die stap ben je alvast voor -- als je een MS omgeving in elkaar zet,
> dan zie je redelijk geregeld dat voor dezelfde functionaliteit je
> minder hardware nodig hebt met unix systemen. Mag de unix doos iets
> meer eten, onder de sreep is het verhaal toch wel anders.
Kunnen we dat cijfermatig onderbouwen?

> Energieverbruik is m.i. alleen een issue als het gaat om laptops en
> daar werkt in mijn optiek de zaak wel aardig.
Ik heb het nog weinig echt zien werken, sleep en vooral standby werken
niet of maar half.

Wel moet ik toegeven dat met een energieprijs van ca. een dubbeltje per
kWh (voor grootgebruikers) er nog weinig geld mee te besparen valt.
Maar toch denk ik dat energiezuinigheid een belangrijke pré kan zijn of
worden voor een OS:

Voor de meer idealistisch ingestelden is besparen op fossiele brandstof
meer dan alleen geld uitsparen. In het gezin en ook in de politiek kan
energie  een belangrijk gegeven worden en zelfs in het bedrijfsleven is
niet iedereen ongevoelig voor milieuaspecten.

Thuis wordt het Internet zo belangrijk dat je er spoedig niet meer aan
ontkomt een systeem de hele dag paraat te hebben. Als mijn systemen uit
staan grijp ik nu nog naar het telefoonboek of het spoorboekje maar die
papierverslindende drukwerken zie ik binnenkort verdwijnen, zoals mijn
bankafschriften plaats gemaakt hebben voor de internetsite.

Een systeem dat de hele dag aanstaat kost niet alleen vele tientjes per
jaar, het maakt vooral ook een verkwistende indruk!

Daarom zou ik graag alles willen weten over standby- en slaapstand,
throttlling (in combinatie met verlaging van het werkvoltage want
anders helpt dat niets) in de nieuwste systemen met de laatste
distro's.

Hoeveel kun je besparen (ik heb vandaag enkele oudere W98 en XP-systemen
ge meten: stanby kost nog altijd 33Watt, wake-up uit slaapstand kost 12
seconden enz..

In de grote serverfarms zijn spectaculaire resultaten te behalen met
virtualisatie, zowel op energiebesparing als op materiaalverbruik. Voor
de desktop thuis en op kantoor zullen we meer ons best moeten doen.

.

> Flash-drive er in in
> plaats van een harddisk en je bent nog beter op de goede weg.
> Ook is energieverbruik een issue als je koelingproblemen hebt.
>
> Als laatste nog even dit: ik herinner me dat er eens een test in de
> ruimte (MIR/Shuttle/ISC) is geweest en daar viel windows al gelijk af
> vanwege het verbruik _en_ de betrouwbaarheid.
De eerste ruimtereizen verdiende Tux door zijn geringe geheugen-eisen en
daardoor minder energieverbruik.

hansr

--
Doe dit jaar IB-aangifte met Linux!