[linux] Upper- en lowercase in urls

Hans Paijmans j.j.paijmans op uvt.nl
Di Mrt 13 14:22:52 CET 2007

Als eerzaam unix-gebruiker weet ik dat jantje.txt en Jantje.txt niet
dezelfde namen zijn, en dat JANTJE.TXT weer heel iets anders is.

Nu schijnen er operating systemen te zijn met een wat andere
opvatting over hoofd- en kleine letters; opvattingen die tijdens
het bestaan van dat operatingsytem ook regelmatig veranderen.
Dus jantje.txt, Jantje.txt, JANTJE.TXT en met een beetje geluk
ook nog JANT~01.txt kunnen allemaal dezelfde file zijn.

Ik heb net een directory tree van dat andere operating systeem
in mijn Linux box gehangen en heb met openhangende mond gezien
hoe in de html-source de bestanden vrolijk /met/ hoofdletter
beginnen, maar in de tree met kleine letter zijn geschreven.

Om een lang verhaal kort te maken... kan ik Apache zo kietelen
dat hij voortaan niet naar de case kijkt bij het lezen van
bestanden?

Paai

--
Dr. J.J. Paijmans
Tilburg University: Dept. of Linguistics & AI               013-4662693