[linux] Re: Wanneer grub niet booten wil (i.c.m. SuSE 10.2)]

Vr Mrt 16 10:38:54 CET 2007

Peter Vollebregt wrote:

> En heb je mijn suggestie al geprobeerd. Die stelt dat het fout gat omdat
> (hd0) naar de verkeerde device wijst.
> Kan je ook proberen door binnen grub (na GRUB als je ni de grub shell
> zit) via tab completeion te kjjken wat er tevorschijn komt als je na
> 'kernel hd(0,0)/boot/' op tab drukt (tab-completion werkt hier ook).

Jouw suggestie "binnen grub (na GRUB als je in de grub shell zit)"
werkte helaas niet: wèl kreeg ik de letters GRUB op mijn scherm, maar de
enige characters die daarna geaccepteerd worden is het drievingersaluut,
en daar schiet je niet zoveel mee op. (Nou ja, toch wel, want dan kom ik
via de bootsector van de SuSE CD mijn systeem weer in ;) Dat bracht me
terug naar de SuSE-grub-help pagina's, en daar las ik over de boot-info
die in /sys/firmware/edd/int13_dev8?/ staat. Er hangen drie disks aan
mijn systeem die alle drie een andere grootte hebben: 190, 16 en 9 Gb.
Toch staat bij de twee eerste schijven (int13_dev80 en int13_dev81) bij
beide schijven het aantal cylinders (default_cylinders) op 16383.
Volgens fdisk zitten er in de grootste (int13_dev80) 24321. Heb zojuist
als root geprobeerd dit getal met vi te corrigeren, maar kreeg geen
toestemming het correcte getal weg te schrijven. Weet niet of dit wel zo
wijs zou zijn (al staan de permissies op -rw-r--r-- 1 root root, en
wacht liever of er geen slimme suggestie van de lijst komt.
Dank je.

--
Julien Michielsen