[linux] Re: hdparm doet niet wat ik wil!

joop gerritse jjge op xs4all.nl
Za Mrt 24 19:06:49 CET 2007

On Saturday 24 March 2007 18:43, Paul Slootman wrote:

> Eerst moest de CPU alles doen. De harddiskcontroller was toen meer
> analoge elektronica dan digitaal :) Er was wel een soort DMA maar dat
> werd vanuit de CPU geinitieerd (dus feitelijk PIO).

ja, maar wacht even-- toen ik rond 1985 les gaf, was het al zo, dat je de CPU
uiteraard niet ging belasten met zoiets triviaals als "haal byte van adres
i++; schrijf byte naar adres j++". Processors kostten toen nog geld, en dit
simpele werk kon ook op de controller, met DMA.

> Toen kwam de Adaptec 1540 scsi controller, dat was een bus master die
> dus zelf DMA kon initieren zonder tussenkomst van de CPU. Daarom heette
> het zo lang dat SCSI veel beter was want dat gaf performance, dat
> belastte de CPU zelf niet itt. "gewone" MFM/RLL (en later IDE) disken.
> Dat is feitelijk wat in deze thread met DMA bedoeld wordt: een disk
> subsystem die zelf DMA kan doen wanneer dat nodig is zonder dat de CPU
> daarbij nodig is.  Pas bij latere IDE incarnaties is dat er gekomen.

Dat kan waar zijn (ik had toen een VAX, en PC's waren voor amateurs ;-) ),
maar zo moeilijk is DMA toch niet? Zoals ik al zei: in de jaren '70 bestond
dat al. In mijn eerste PC (een XT) zat al DMA, en ik heb wat moeite om te
geloven dat IDE (dat kwam wat later) eerst geen DMA aankon. Ik kan me wel
voorstellen dat MS-DOS 2 het niet kon behappen, want dat was inderdaad
onvoorstelbaar primitief.

--
Joop Gerritse
Mühlenstraße 11