[linux] Re: hdparm doet niet wat ik wil!

joop gerritse jjge op xs4all.nl
Za Mrt 24 19:17:49 CET 2007

On Saturday 24 March 2007 18:43, Paul Slootman wrote:
[...]
> Eerst moest de CPU alles doen. De harddiskcontroller was toen meer
> analoge elektronica dan digitaal :) Er was wel een soort DMA maar dat
> werd vanuit de CPU geinitieerd (dus feitelijk PIO).

Volgens mij wordt DMA sowieso vanuit de CPU geïnitieerd, want vanuit het
programma, en zo hoort het ook; ik geloof niet dat dat veranderd is. De CPU
geeft aan: haal zoveel kilobytes op adres xxx en schrijf ze weg naar adres
yyyyyy. Dan zorgt DMA voor de rest.

En dan heb/had je natuurlijk "channel programs" die heel intelligent waren, en
zelfs zulke moeilijke dingen konden doen als "gather read" en "scatter
write"... dat waren mooie tijden!

O ja, en PIO is volgens mij gewoon een variant op while no change do nothing;
react on change ; done.
Kost een hele hoop CPU-tijd, en als je meerdere apparaten hebt wordt het snel
heel complex om te programmeren. Interrupts helpen soms.

--
Joop Gerritse
Mühlenstraße 11