[linux] Re: Open standaarden werkt als argument

Zo Mrt 25 12:31:32 CEST 2007

On Sat, Mar 24, 2007 at 11:37:15PM +0100, h_reuver op mantell.xs4all.nl wrote:
> [...]

Ook als we ervan uitgaan dat het bedrijf dat 'trustworthy computing' heeft
uitgevonden even betrouwbaar is als de President van de VS, dan nog heb je
geen garantie dat hun software over 25 jaar nog de eigen oude formaten zal
ondersteunen.

> NB naast open standaarden stel je ook nog eens eisen aan de backupmedia.
> Een gebrande CD haalt vaak ook de 10 jaar niet.

Bij een CD-R moet je de levensduur eerder in weken rekenen. CD-ROMs waarvan
de reflecterende laag uit goud i.p.v. aluminium bestaat kunnen decennia
lang meegaan. Ik heb gelezen dat tapes na vijf jaar worden gekopieerd naar
nieuwe tapes.

> NB2 als ik zie in een archief kijk zie ik vaak papier waarvan de geprinte
> tekst loslaat (met name prints van laserprinters). Houdbaarheid van de
> datadrager kon dus wel eens een groot probleem worden. Misschien is het
> probleem exemplarisch voor enkele papierbatches en printers.

Ik heb fotokopietjes van dertig jaar geleden die nog goed te lezen zijn.

Na 1800 is massa-geproduceerd papier op de markt gekomen dat sneller door
zure regen e.d. wordt aangetast dan oudere documenten.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth
--
       <  Smoking shortens the Life expectancy of your Cigarettes  >