[linux] permissies van devices

Hans Paijmans j.j.paijmans op uvt.nl
Do mei 10 09:08:29 CEST 2007

Hoi,

mijn telefoon-perikelen zijn grotendeels opgelost door een Treo 650
te kopen, die me ondanks de rommelige palm-interface wel bevalt. En
bluetooth syncen heb ik ook nog niet onder de knie, maar dat komt wel.

Intussen sync ik met een usb-kabeltje. Dat schijnt als volgt te moeten
gaan: eerst start ik jpilot (mijn favoriete applicatie om data met
een Palm te delen). Dan connect ik de Treo. Ik druk op de fysieke
hotsync knop. Pas op dat ogenblik wordt /dev/ttyUSB1 automatisch
aangemaakt, echter alleen met root-permissies. Voordat ik dan met de
hand rwx permissies voor een mortal heb gemaakt en de sync van jpilot
heb aangezet, is de Treo de draad al kwijt, moet ik de sync op treo
onderbreken, eventueel het syncproces van jpilot met de hand
killen enzovoort... Niet Handig (TM)!

Vraag: hoe peuter ik het operating systeem aan z'n verstand dat
/dev/ttyUSB1 altijd rwx voor iedereen wordt geopend, c.q. dat het
meteen voor een bepaalde group of user wordt opengezet?

Paai

--
Dr. J.J. Paijmans
Tilburg University: Dept. of Linguistics & AI               013-4662693