[linux] Geheugen probleem met Acer Aspire

Cecil Westerhof CecilWesterhof op xs4all.nl
Do mei 17 10:12:27 CEST 2007

In principe een beetje off-topic misschien, maar ik post de vraag toch
maar. Nu alleen hopen dat er nog iemand de lijst leest met het lange
hemelvaart weekend. :-}

Ik heb een Acer Aspire. Die werd geleverd met een half GB geheugen.
(Achteraf had ik waarschijnlijk toch beter een versie met 4 GB kunnen
kopen.) Ik heb 2 banken van 2 GB gekocht. Echter als ik die in de
notebook stop ziet ik met 'free -m' slechts 2650 MB.

Ik heb van alles geprobeerd, maar niets lijkt te helpen. De zaken die
van belang zijn hierbij even op een rijtje. Indien er meer zaken van
belang zijn: laat het me weten.

Met 512 MB geeft 'free -m' 439 MB. Dit klopt waarschijnlijk wel, daar de
Acer hoofdgeheugen voor het beeldschermgeheugen gebruikt. Ik vind alleen
73 MB een vreemde hoeveelheid, maar dat kan aan mij liggen.
Als ik een van de 2 GB modules in een van de twee banken stop geeft
'free -m' 1899 MB. Dit vind ik wel vreemd, want nu lijkt het grafisch
geheugen ineens 149 MB te nemen.
Als ik beide 2 GB modules plaats (ik heb beide mogelijkheden
geprobeerd), dan geeft 'free -m' 2650 MB. Memtest86 geeft dan 3966 MB.
Dat is 130 MB te weinig.
Als ik een 2 GB module en de oorspronkelijke 1/2 GB module plaats, geeft
'free -m' 2407 MB. Memtest86 geeft 2430. Ook hier is dat 130 MB te
weinig.

Ik heb met 4 GB ook even in Windows opgestart en ook Windows ziet dan te
weinig geheugen, namelijk 2,62 GB. Vandaar dat het misschien off-topic
is. Maar daar Memtest wel -bijna- al het geheugen ziet, vroeg ik me af
of er een manier is om te zorgen dat Linux het geheugen ook ziet.

--
Cecil Westerhof <CecilWesterhof op xs4all.nl>