[linux] Re: Geheugen probleem met Acer Aspire

Cecil Westerhof CecilWesterhof op xs4all.nl
Do mei 17 14:51:54 CEST 2007

Op do, 17-05-2007 te 13:33 +0200, schreef Roeland Th. Jansen:

> kan een issue zijn met de BIOS mapping; die 100+ MB (130 is een vreemd
> getal) -- is dat niet video memory of wat anders wat je weggegeven hebt
> aan iets anders?
>
> Verder kan je de bigsmp kernel gebruken, die heeft PAE extensions.

Het werkt met de bigsmp kernel. Het vreemde is dat dit pas nodig zou
moeten zijn als er meer dan 4 GB of meer dan 32 processoren worden
gebruikt. Geen van beide geldt, maar laat ik daar maar niet te moeilijk
over doen.

Met 'free -m' krijg ik nu 3920. Er mist dus 176 MB, terwijl er 128 MB
wordt gebruikt voor het video geheugen. Dus er verdwijnt ergens nog eens
48 MB. Maar daar kan ik mee leven.

Had ik het gisteren maar geweten van die andere kernel. Maar dat is
life.

--
Cecil Westerhof <CecilWesterhof op xs4all.nl>