[linux] VOIP via softphone.

Remko Bolt remko op cluebox.org
Do mei 24 15:30:30 CEST 2007

Had wat vrije tijd om het e.e.a. uit te proberen. Hier volgen mijn
ervaringen.

Had al eens eerder geprobeerd VOIP aan de praat te krijgen maar het
lukte me toen niet om mijn Thompson router van de KPN te configureren
zodat ik kon bellen met de buitenwereld. Op het intranet werkte het toen
wel. Ik verdenk meneer KPN ervan dat ze het stiekem tegen houden.

Aangezien ik nu een andere provider heb en ook regelmatig bij anderen
via wifi mee surf dacht ik laat ik er nog eens naar kijken. Het eerste
programma dat ik heb geprobeerd is Ekiga ( http://www.gnomemeeting.org/
). Heb eenvoudig de voorhanden zijnde versie op mijn Debian 4.0 met
aptitude geinstalleerd.

Een van de lastige dingen om VOIP onder Linux aan de praat te krijgen is
niet VOIP zelf maar het soundsystem correct configureren. Mij lukte het
uiteindelijk met Gnome Volume Control. Even met Edit -> Preferences de
juiste vakjes vullen en vervolgens bij Capture het microfoontje
activeren. Kijk ook even bij Switches. Bij Playback kun je het
microfoontje beter uit zetten.

Ekiga heeft een handige configuration wizzard die je pijnloos door het
proces helpt de zaken goed in te stellen. Ekiga ondersteund zowel H323
als SIP. met H323 kun je bijvoorbeeld Windows gwbruikers bellen die
netmeeting hebben. Dat is me wel eens gelukt op een intranet. Voor SIP
heb je een account nodig. Dat kun je gratis aanvragen via ekiga.net
(mijn `SIP ID' is remko op ekiga.net). door met 500 op ekiga.net te bellen kun
je testen of het werkt. Alles wat je zegt wordt meteen terug ge-echoed.
Ekiga heeft ook video functionaliteit die ik een jaar of zo geleden ook
al eens via het intranet aan de praat heb gekregen.

Om met Windows gebruikers te bellen, en dat zijn toch de meeste mensen
die ik ken, zul je hoogst waarschijnlijk uitkomen bij Skype. Helaas is
Skype, in tegenstelling tot Ekiga, closed source. Aangezien ik verder
geen non-free in mijn /etc/apt/sources.list heb staan heb ik daar
deb http://download.skype.com/linux/repos/debian/ stable non-free
aan toe gevoegd en vervolgens Skype 1.3.0.53-1 geinstalleerd. Ook voor
skype heb je een account nodig dat aangemaakt wordt als je Skype voor
het eerst gebruikt (Als ik me niet vergis). (mijn `Skype ID' is rernko).

Met Skype kun je echo123 bellen om te testen. Helaas kwam mijn stem erg
vervormd terug. Ze was vrijwel onverstaanbaar. Ik heb met verschillende
audiosettings tevergeefs geprobeerd het resultaat te verbeteren. Mijn
stem werd uitgerekt waardoor ze langzaam klonk en er miste om de seconde
een stuk. Op een van de forums vond ik een post waaruit ik kon opmaken
dat deze bug er in versie 1.2 nog niet in zat. Helaas staat die niet op
skype.com. Na wat zoeken vond ik ze op
http://freshmeat.net/projects/skype/?branch_id=51248&release_id=210293
Deze versie heeft ook zo z'n bugs, die worden echter goed beschreven op
http://juljas.net/linux/skype/ Met deze informatie was ik in staat een
re-package te maken die in 1 keer zou moeten werken. Je vind ze op
http://cluebox.org/~remko/skype/ Met Skype 1.2.0.18-1 kan ik prima
bellen met andere Skype vriendjes. Skype geeft ook een on-line status
zoals IM clients dat doen.

Op zoek naar een OpenSource alternatief dat ook op het Windows platform
te gebruiken is kwam ik terecht bij Wengophone ( http://openwengo.com/ )
Ik installeerde het samen met een zwikje dependencies uit de unstable
branch van Debian. En dat was te merken ook. Het programma opstarten
duurde zo lang dat ik me af vroeg of het ueberhaupt wel tot leven zou
komen en vervolgens crashte het elke keer na 1-5 muisklikken. Het had
vervolgens een X-windows restart nodig had om weer tot leven te komen.
Na een tijdje kwam ik er achter dat het onder KDE veel stabieler is.
Daar wilde het redelijk blijven draaien.

Ondanks het feit dat wordt aangegeven dat Wengophone met elke SIP-ID
overweg zou moeten kunnen kreeg ik remko op ekiga.sip niet ingesteld en heb
uiteindelijk een Wengo SIP aangevraagd. Na een kwartiertje morrelen met
de echo test zag ik toevallig een emailtje dat ik het account ook nog
moest activeren. Toen werkte het. Wengophone kan je on-line status van
de diverse IM-ID's laten zien. Zoals een goed OpenSource project betaamt
combineert ze bestaande functionaliteit i.p.v. het wiel opnieuw uit te
vinden. Klaarblijkelijk (ik heb dat niet getest) werkt Wengophone alleen
over een breedband verbinding, en niet via analoge modem of langzame
kabel verbinding.

Over Kphone kan ik kort zijn. Ik kreeg het niet aan de praat. Het was
een vergelijkbare ervaring als smime configureren met Kmail. Het zou
moeten werken, maar het deed het niet...

Conclusie: Als je het mij vraagt, gebruik Ekiga. Het is eenvoudig en
doeltreffend, maar Wengophone heeft zeker een toekomst. Skype werkt ook
prima. Skype en Ekiga of Wengophone kun je tegelijk draaien. Wengophone
en Ekiga gaan niet samen maar dat zou ook niet moeten hoeven.

Gr,
Remko