[linux] Re: VOIP via softphone.

h_reuver op mantell.xs4all.nl h_reuver op mantell.xs4all.nl
Zo mei 27 11:45:57 CEST 2007

On Sat, May 26, 2007 at 11:09:33AM +0200, Remko Bolt wrote:

> Dat klinkt interessant. Ik was uitgegaan van VOIP via softphone,
> oftewel, helemaal gratis bellen via het internet van computer naar
> computer. En in mijn geval via wisselende internet providers. Dat
> SIP-provider gebeuren moet ik nog eens napluizen.

PC naar PC connecties wordt op dit moment tegengewerkt.

Als je zelf een asterisk server hebt kun je via Dundi en diverse
andere gratis oplossingen gratis bellen via VOIP. Daarmee ben je wel
beperkt tot andere mensen die van dezelfde server (of hetzelfde netwerk
van VOIP-servers) gebruik maken.

Met de koppeling naar het vaste telefoonnet komen extra kosten en
betaalnummers erbij. Doorkoppelen van VOIP is alleen al ongewenst omdat
de consument niet aan het nummer kan zien of er misschien een duur
betaalnummer achter hangt.

Voor de normale consument is alleen verbindingen naar het vaste net, het
mobiele net en betaalnummers belangrijk (binnenland en buitenland gooi ik
daarmee op een grote hoop). De meeste providers bieden dan ook geen PtP
verbindingen aan.

> Ja ik zeg het verkeerd, ik bedoelde analoog, hoe dat dan verder ook wel
> dan niet getunneld wordt. Je kan misschien op je servertje thuis je
> eigen SIP-providertje spelen, zodat je vanuit het buitenland via je
> server thuis tegen lokaal tarief de buurman kan bellen. Maar da's
> misschien een hoop gedoe dat een echte SIP-provider voor rond dezelfde
> kosten kan bieden. Maar het zou nog steeds een leuk projectje zijn om
> aan te freubelen.

Dat heet voor Linux in 90% van de gevallen Asterisk met een PSTN-adapter.
De goedkope adapters hebben een matige tot slechte kwaliteit, de andere
zijn duur. Even los van het feit dat je een PSTN-lijn moet onderhouden.

Voor normaal gebruik is 100% VOIP en een abonnement bij een VOIP-provider
voor VOIP-PSTN goedkoper.

Met vriendelijke groet,
Huub Reuver