[linux] Re: hd problemen

Arjan@home arjanhs op gmail.com
Do Okt 4 14:58:59 CEST 2007

Op 25-09-07 heeft Paul Slootman <paul+nospam op wurtel.net> het volgende
geschreven:

> On Tue 25 Sep 2007, Arjan op home wrote:
>
> Met ddrescue kopieer je een partitie, waarbij kapotte delen geskipt
> worden. Daarna doe je een fsck op die kopie in de hoop dat het daarna in
> zoverre te repareren is dat ie weer gemount kan worden. Daarbij kan weer
> een alternatieve superblock opgeven helpen (bij de fsck dus).

ddrescue is inderdaad in staat geweest veel data te reden, waarvoor mijn
dank voor de tip, wat ik me nog wel afvraag is of de schijf nu nog te reden
is, heeft hij gewoon een wat verkeerd weg geschreven, of geeft de
foutmelding echt aan dat hij stuk is, en dat ik op zoek moet naar een
andere?

Heb namelijk vergelijkbare meldingen (weet ze niet exact meer) op een ander
systeem gehad, die disken gebruik ik nu nog steeds, en nu zonder problemen.

Arjan