[linux] Re: hd problemen

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Do Okt 4 15:05:43 CEST 2007

On Thu 04 Oct 2007, Arjan op home wrote:

> ddrescue is inderdaad in staat geweest veel data te reden, waarvoor mijn
> dank voor de tip, wat ik me nog wel afvraag is of de schijf nu nog te reden
> is, heeft hij gewoon een wat verkeerd weg geschreven, of geeft de
> foutmelding echt aan dat hij stuk is, en dat ik op zoek moet naar een
> andere?

Bij een unrecoverable error heb je kans dat bij het overschrijven van
die data een spare sector op de kapotte sector wordt gemapped, of dat
het herschrijven wel gewoon lukt. Kijk met smartctl naar de
verschillende tellers...

Verder zou ik persoonlijk nooit een risico willen nemen met mijn
belangrijke data voor die paar tientjes dat een harddisk tegenwoordi
kost. Sowieso heb ik daarom raid1 cq raid5 in gebruik, zodat 1 stukke
disk niet meteen problemen opleveren (nieuwere kernel versies zullen bij
een leesfout die sector proberen te overschrijven met data berekend uit
de andere disken, om dus of de fout te herstellen of om een spare sector
te laten alloceren).

Paul Slootman